Finity Calling

Finity Calling

Een allegorische animatiefilm over de rol die vergankelijkheid speelt in ons leven.
111%
€10.059
toegezegd van €9.000
Project is gesloten.
159
sponsors

Over het project

Regisseur:

Jasper Kuipers

Producent:

Marc Thelosen

Categorie:

Animatie

Taal:

Nederlands

Einddatum:

01-10-2013

Sponsors:

159 sponsors

Stel een vraag aan de filmmaker
Only animation has mobilised absurdity with perfect coherence.
- Robert Benayoun, film critic

NFF

 

JOUW HULP

Langzaam maar zeker is een klein project uitgegroeid tot een internationale onderneming. Voor FINITY CALLING hebben we al financiële ondersteuning van het Nederlands Filmfonds, het Vlaams Audiovisueel Fonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

Ik kan niet wachten om te beginnen met de opnames, maar we zijn er nog nét niet helemaal. Help me met deze allerlaatste stap zodat dit bijzondere project gestalte kan krijgen – en jij trots kan zijn op jouw bijdrage.

HET VERHAAL

De film speelt zich af in één kleine ruimte. Een groep mensen zit aan een tafel in een kamer met ramen, maar niemand kijkt naar buiten. Op de tafel staan borden met eten en glazen met drank. Het is stil, niemand zegt iets. Verveeld prikken de mannen en vrouwen in hun eten. Onder de tafel zit een jongetje. Hij is aan het spelen en verstoort zo op baldadige wijze voortdurend de rust boven tafel.  Zijn jeugdige onbevangenheid wordt hem niet in dank afgenomen. Het verhaal neemt een vreemde en onheilspellende wending als het buiten  vogels begint te regenen. Wanneer het nieuwsgierige jongetje stiekem één van de vogels naar binnen haalt, weet hij niet dat hij daarmee een serie gebeurtenissen in gang zet die uiteindelijk grote gevolgen zal hebben voor iedereen.

FINITY CALLING

Volwassenen kijken met een zekere afgunst naar kleine kinderen omdat die nog geen besef van eindigheid hebben. Wanneer we het doen en laten van kinderen gadeslaan worden wij  grote mensen geconfronteerd met onze eigen sterfelijkheid. Het contrast met ons handelen, dat onbewust maar continue  bepaald wordt door het gevoel van vergankelijkheid, kan haast  niet  groter zijn.

Ik denk dat het besef van de eindigheid van het leven een bewustwordingsproces is, een overgangsritueel. ‘Coming  of age’ (‘het volwassen worden’) is een veelvoorkomend thema in de literatuur en de cinema. Deze individuele  overgang van de ene wereld naar een andere, wil ik in FINITY CALLING gebruiken als metafoor. Door het vertellen van een wonderlijk en tot de verbeelding sprekend verhaal wil ik dit moment laten zien als een cruciale omslag in tegenstrijdige manieren van denken.

Het kleine verhaal dat ik in de animatiefilm vertel, fungeert als een deur naar het grote, algemene verhaal dat voor elke volwassene herkenbaar is. In FINITY CALLING wordt de tijd heel even stil gezet en kunnen we reflecteren op een bijzonder moment van bewustwording. Ik denk dat vragen over vergankelijkheid juist in deze tijd relevant zijn. Ontwikkelingen op het  gebied van technologie, communicatie en ook van kunst zitten in een stroomversnelling, waardoor de verleiding ontstaat alleen vooruit te kijken. Om een beeld te krijgen van waar we ons bevinden denk ik dat het zeker zo belangrijk is om achterom te kijken. Hoe vormt het verleden het heden? Wat is de invloed daarvan op hoe we de toekomst zien?

FINITY CALLING bevindt zich op het snijvlak van experimentele animatie en conventionele film. De film onderscheidt zich door de combinatie van de traditionele stop-motion  techniek met een hedendaagse vormgeving. Hiervoor werk ik onder anderen nauw samen met het opmerkelijke duo MaryMe-JimmyPaul dat internationaal furore maakt met  ontwerpen  op  het  grensgebied  van mode  en beeldende kunst. 

VORMGEVING EN SAMENWERKING

Bij de vormgeving heb ik ervoor gekozen om het toeval een rol van betekenis te laten spelen. Zo heb ik voor de karakterontwerpen van de personages een proces ontwikkeld  dat  niet  volledig te beheersen is. Met het eroderen van de gipsen afgietsels ontstaan de meest grillige vormen en texturen die met geen mogelijkheid bewust geconstrueerd zouden kunnen zijn.

Om de vertelling zo doeltreffend mogelijk te maken kies ik voor een vervreemdende sfeer. Glans, reflectie en rechte vlakken met onnatuurlijk strakke lijnen, zorgen vaak voor een onaantrekkelijke kilheid in 3D-computeranimaties. Door deze eigenschappen op een positieve manier in te zetten bij een stop-motion film, ontstaat een vervreemdend contrast tussen de kille ruimte en de mensfiguren. Het werken met reflecterende materialen maakt het opnemen er niet gemakkelijker op, maar door extra aandacht te besteden aan de belichting, zal dit uiteindelijk voor een poppenfilm een spannend en nieuw soort beeld opleveren.

Het is een langgekoesterde wens van mij om voor een van mijn animatiefilms te kunnen samenwerken met modeontwerpers.  Voor de kleding van de poppen in FINITY CALLING  heb ik me gewend tot het  duo MaryMe-JimmyPaul. In hun werk zoeken zij de grens op tussen mode en beeldende kunst, wat resulteert in spannende narratieve ontwerpen, met bizarre materialen en extreme silhouetten. De miniatuurcollectie die zij speciaal voor de film hebben ontwikkeld, zal daarbuiten gepresenteerd worden als een op zich staande modecollectie.

De producent van FINITY CALLING, seriousFilm, werkt nauw samen met onze zuiderburen in de vorm van coproducent Walking The Dog. Het voortraject en ontwikkeling van de film is ondersteund door het NIAf in de vorm van een artist-in-residence. Voor het maken van de poppen gaan we een samenwerking aan met de gerenommeerde stop-motion animatiestudio Pedri Animation. De armaturen worden ontwikkeld In Polen door studio  Se-Ma-For. De jonge filmmaker Jos Meijers is nauw betrokken bij onder andere het scenario, het storyboard en uiteindelijk ook bij de montage. En daarnaast heeft hij zijn talent losgelaten op de trailer voor deze campagne.   

BELONING

Rechts vind je een kolom met verschillende beloningen voor de donaties. Verder kun je ons natuurlijk helpen door de Facebook pagina te ‘liken’ en onze berichten te delen met vrienden, familie, kennisen en collega’s, zodat zo veel mogelijk mensen dit project te zien krijgen.

Stichting CineCrowd is door de Belastingdienst aangemerkt als culturele ANBI. Dit brengt fiscale voordelen met zich mee voor zowel de donateurs aan projecten als voor de partners van CineCrowd. Hoeveel dat is hangt af van je belastingtarief en je donatie.
Klik hier voor meer informatie.

  

 Jasper Kuipers | Breda, september 2013

Cast en crew



JASPER KUIPERS
studeerde af in 2008 aan de animatie afdeling op kunstacademie St. Joost in Breda. Vanaf dat moment werkt hij als freelance regisseur | animator, zowel aan opdrachtfilms als onafhankelijke animaties. In zijn werk gebruikt hij de inherente eigenschappen van animatie om verhalen te vertellen die met geen enkel ander medium verteld kunnen worden.

“Het gebruik van symbolen en metaforen in animatie en de mogelijkheid om de werkelijkheid te ontdoen van alle ruis, zorgt dat het een uitermate geschikt medium is om helderheid te destilleren uit chaos. Als kunst vorm heeft ze veel overeenkomsten met live action film, maar is tegelijk fundamenteel anders in de manier waarop het tot stand komt. De spanning die dit kan creëren is iets wat ik probeer te benutten in mijn werk.”
website



SERIOUSFILM
is de productiemaatschappij van Koert Davidse (regisseur | producent) en Marc Thelosen (creative producer). Naast documentaires voor de bioscoop en televisie produceert seriousFilm ook animaties, experimentele film en fictie. Ze werken met ervaren regisseurs en met jonge talenten en volgen daarom de ontwikkelingen bij de diverse opleidingen | academies op de voet. seriousFilm treedt regelmatig op als minoritair en majoritair coproducent voor internationale producties.
website


WALKING THE DOG is een animatie productie bedrijf en onafhankelijke animatie studio, in 2000 opgericht door de producenten Anton Roebben en Eric Goossens. Na hun succesvolle carrières bij de bedrijven Little Big One en Trix besloten zij om samen hun eigen bedrijf op te zetten in het centrum van Brussel om zich daarmee meer te richten op internationale artistieke animatiefilm projecten.
website

MARYME-JIMMYPAUL werkt in het gebied tussen kunst en mode. Met inspiratie die ze putten uit zelfbedachte verhalen en werelden, mensen en een visie op pop cultuur, laten zij ons op een andere manier kijken naar mode.

Voortdurend op zoek naar de grenzen van vorm, textuur en kleur, verbazen ze iedereen met grote sculpturale werken die er niet alleen verrassend uit zien maar ook een sterk gevoel oproepen.

Met behulp van verschillende disciplines uit de kunst en mode wereld, neemt MaryMe-JimmyPaul de kijker mee naar een schitterende, griezelige, humoristische, bizarre en grandioze fantasie fashion wereld. Het eindresultaat is een klap in het gezicht, zoals een Bugs Bunny cartoon.
website

JOS MEIJERS is zowel zelfstandig filmmaker als filmdocent bij verschillende Nederlandse kunstacademies. Hij studeerde in 2007 cum laude af op AKV St. Joost in Breda.

Zijn films dwingen het publiek herhaaldelijk in een oplettende staat van kijken door gebruik te maken van zeer specifiek gekozen beelden en geluid. Zijn films laten de kijker niet gemakkelijk los, niet op z’n minst vanwege de verhaallijn die stemt tot nadenken.
website

PEDRI ANIMATION is een Nederlandse studio gespecialiseerd in stop motion animatie. Oprichters Peter Mansfelt en Paul Mathot werken, samen met freelance specialisten, aan kwalitatief hoogwaardige producties en het voeden van nieuw talent. Al meer dan een decennium levert Pedri topkwaliteit animatie voor commercials, kinderseries, leaders, bedrijfsproducties en korte films, die worden uitgezonden over de hele wereld. Voor de Finity Calling, zal Pedri de complexe en gedetailleerde animatie poppen maken.

"We vinden het maken van stop motion poppen leuk. Nee, het maken van stop motion poppen is onze grote liefde! Dat is wat we het grootste deel van onze tijd doen: het ontwerpen, bouwen en werken aan manieren om poppen te verbeteren.
Vraag je ons: "kun je dat maken" Dan zal ons antwoord altijd zijn: “ja natuurlijk, zeg maar wat je nodig hebt.”

website

SE-MA-FOR is een Poolse animatiestudio, opgericht in Łódź, in 1947. In het begin, stond Se-ma-for vooral bekend als de eerste en enige poppen animatiestudio in Polen. Later zijn ze zich echter ook gaan verbreden in de richting van documentaire en speelfilm.
Sinds de oprichting heeft Se-ma-for meer dan 1400 films gemaakt (waaronder ongeveer 800 poppenfilms), die gezamenlijk honderden prijzen en onderscheidingen ontvingen, met als hoogtepunt de twee Oscars voor de film "Tango" van Zbigniew Rybczyński en "Peter en de Wolf "van Suzy Templeton.
website

Het NEDERLANDS INSTITUUT VOOR ANIMATIEFILM (NIAf) heeft als stichting de doelstelling het bevorderen van de animatiefilm in de meest ruime zin van het woord. Het NIAf wil dit doel te bereiken door vorm en uitvoering te geven aan een educatie, kennis en informatiecentrum voor de animatiefilm met diverse taken.

Vanaf januari 2013 is het NIAf in verband met een onzekere politieke en financiële situatie onbemand. Na ruim twintig jaar komt er helaas een einde aan het artist-in-residence programma, de educatieve projecten, festivaldistributie, onderzoek en alle andere functies van het instituut.
website

Reacties

Updates

Geen updates gevonden.
0 0

Fund Project